ETNOGRAFIA
Dział Edukacji i Promocji, tel. 67 211 07 89
Tematy lekcji muzealnych z zakresu sztuki ludowej oraz obrzędowości dorocznej odbywają się po wcześniejszym uzgodnieniu.
ARCHEOLOGIA
Jarosław Rola, tel. 67 211 07 82
1. Pod lupą archeologa
Prezentacja przeznaczona jest dla słuchaczy, którzy dopiero poznają co to jest historia, archeologia, czy zabytek. W trakcie spotkania – na prostych przykładach pokazywane są metody pracy archeologów i osiągane przez nich wyniki.
Sylwia Klimaszewska, tel. 67 211 07 89
1. Dawne, bardzo dawne dzieje…
Lekcja jest zabawą tematyczną, nawiązującą do książeczki, pt. „Praprabajki” Mirosława Andrałojcia. Dzieci dowiedzą się o najdawniejszych przygodach ludzi mieszkających niegdyś nasze ziemie, od epoki kamienia do epoki żelaza.
HISTORIA
Sylwia Klimaszewska, tel. 67 211 07 89
1. Rycerze, herby, legendy...
Dlaczego tarcza herbowa ma kształt tarczy rycerskiej? Co malowano w herbach? Dlaczego w godle polskim widnieje orzeł na czerwonym tle? Po odpowiedzi na te pytania zapraszamy dzieci na zajęcia w muzeum. Poprzez aktywne uczestnictwo uczniowie na dłużej zapamiętają po co rycerzowi herb, co to takiego herbarz i ilu braci miał legendarny Lech.
2. Spacerkiem po muzeum
Zajęcia przeznaczone są na pierwszą wizytę najmłodszych dzieci w muzeum. Uczestnicy oswajają się z przestrzenią muzealną. Wędrując po ekspozycji wykonują polecenia przewodnika, które uatrakcyjnią im odbiór wystawy stałej i pozwalają na trochę dłużej zatrzymać uwagę na wybranych eksponatach. Swój spacer dzieci rozpoczynają od sali archeologicznej, a kończą na saloniku secesyjnym.
3. Budujemy średniowieczne miasto
Zajęcia przeznaczone dla najmłodszych miłośników historii. Dzieci na podstawie udzielanych informacji zbudują średniowieczne miasto miniaturkę. Wyznaczą rynek, ulice, postawią ratusz, kościoły, domy mieszczan i mury miejskie. Dowiedzą się, co zapisane było w prawie miejskim i do czego służył ratusz.
HISTORIA SZTUKI
Gabriela Marzec, tel. 67 211 07 89
1. Muzeum od podszewki
Jaką drogę musiał przebyć zabytkowy obiekt zanim trafił na wystawę w muzeum? Kiedy muzealia stają się eksponatami? Jak odróżnić sygnaturę od numeru inwentarzowego? Uczeń ma niecodzienną szansę spojrzeć na zabytek z innej perspektywy, oczyma muzealnika.
2. Secesja - cechy nowego stylu na przykładzie wystroju salonu secesyjnego
W 1897 r. w Wiedniu kilku młodych, zbuntowanych artystów malarz Gustave Klimt, projektant mebli Josef Hoffman oraz architekt Otto Wagner zawiązuje stowarzyszenie Sezession (łac. Secessio-odłączenie się). Od czego chcieli się odciąć ci młodzi ludzie, co burzyło ich zmysł estetyczny i co takiego zaproponowali w zamian, skoro ten nowoczesny styl stał się modny w całej Europie i poza nią, wydając wielu wybitnych artystów również w Polsce?
3. Od rokoka do secesji - wystrój dawnych wnętrz mieszkalnych
To historia wystroju dawnych wnętrz mieszkalnych w zarysie. Uczniowie mają niezwykłą okazję wyruszyć w podróż w czasie, która trwa przeszło sto lat, od końca XVIII do początku XIX w. W klimat epoki rokoka, empiru, biedermeieru, eklektyzmu i secesji wprowadzą nas stylowe salony wraz z ich wyposażeniem. Są to pięknie zdobione, wielofunkcyjne meble, zgodne z gustami i potrzebami danej epoki m. in.. stolik do gry w szachy, krzesło nożycowe, niciak, praska, sekretera czy staropolska gotowalnia.
4. Ornament w sztuce użytkowej i jego rola
Już w starożytności człowiek ozdabiał przedmioty codziennego użytku. Motywy zdobnicze zapożyczał zwykle z otaczającego go świata flory i fauny, nadając im rozmaite, niekiedy fantastyczne formy. Grecy upodobali sobie liście palmy czy akantu. Świat antyczny niezmiennie fascynował artystów kolejnych epok, stąd fryz palmetowy z egipskim kwiatem lotosu wieńczy empirowe lustro, zaś akant w rodzimym wydaniu kwitnącego ostu uwiecznił malarz na secesyjnym parawanie. Ornament w sztuce zdobniczej stale ewoluował, a każda epoka wprowadzała nowe wzory: jaskółczy ogon, rocaille, koguci grzebień, meander,… Podobnych odkryć można dokonać bardzo wiele w stylowych wnętrzach naszego Muzeum.